Officeguru blog - Tips for a healthy indoor climate in the office

Tips til et sundt indeklima på kontoret

I den seneste tid har man talt meget om indeklima på kontoret, og det er der en rigtig god grund til. Som et resultat af de høje energipriser har mange arbejdspladser været nødsaget til at skrue gevaldigt ned for varmen. Det har gjort, at mange medarbejdere har måtte iføre sig en ekstra tyk trøje, lange underbukser eller sågar medbragt et uldtæppe til benene. Men hvad er reglerne omkring indeklima og temperatur på arbejdspladsen? Det kommer vi nærmere ind på her.

Vi bruger rigtig mange af vores vågne timer på vores kontorplads, og derfor er det vigtigt, at arbejdspladsen har fokus på at skabe et sundt indeklima. Indeklima er det miljø, man har indenfor, og kan derfor omfatte alt fra temperaturer, og luftfugtighed, til luftkvalitet. Der er mange ting, der kan påvirke disse, men fælles er, at hvis man ikke har et sundt indeklima på kontoret, kan det bl.a. medføre koncentrationsbesvær, hovedpine, træthed og irritation i øjne og luftveje for medarbejderne. Et sundt indeklima handler derfor om meget mere end brok over for høje eller lave temperaturer, det har også en direkte indflydelse på arbejdsmiljøet og medarbejdernes trivsel.

Tips til at skabe et sundt indeklima

Hvis I gerne vil sørge for at have et sundt indeklima er der en del simple ting, som i kan gøre. Her er fire tiltag, som kan forebygge dårligt indeklima:

  • Frisk luft: Sørg for at lufte godt ud et par gange i løbet af dagen

  • Oprydning: Hold orden på kontoret og undgå for meget støv

  • Rengøring: Sørg for fast rengøring et par gange om ugen 

  • Temperatur: Hold en jævn temperatur i alle rum  

  • Grønne planter: De renser luften og forbedrer luftfugtigheden

Med disse få tiltag vil du opleve en forbedring af indeklimaet, og du kan også med fordel have indretning af kontoret for øje. Vi har samlet en række gode råd til den moderne virksomheds kontorindretning, bl.a. med implementeringen af grønne planter. Hvis du gerne vil blive klogere på regler for temperatur på arbejdspladsen og, hvor koldt der må være på arbejdspladsen, så læs med herunder.

Regler for temperatur på arbejdspladsen

Ifølge arbejdsmiljølovgivningen skal der i hele arbejdstiden være en passende temperatur for dem, som opholder sig på kontoret. Den pågældende temperatur skal ligeledes fordeles jævnt på hele kontoret, og der må altså ikke være steder på kontoret, hvor det er varmere eller koldere at opholde sig – medmindre man selvfølgelig stikker hovedet ud af vinduet eller sætter sig på radiatoren. 

Temperaturen på arbejdspladsen vil være forskellig alt afhængigt af, hvilket arbejde der er tale om. Det drejer sig altså om arbejdsmetoder og fysiske anstrengelser, som arbejdet kræver. Vi kommer nærmere ind på de præcise temperaturer ift. kulde og varme. Dog vil vi først lige komme med et gammelt husmorråd, som lyder på, at man jævnligt lufter ud på kontoret. Nok er der på de fleste kontorer tilsluttet en udluftning i loftet, men det giver ikke det samme resultat som et åbent vindue i et par minutter. Hjernen trænger simpelthen til frisk luft.

Hvor koldt må der være på en arbejdsplads? 

Der er forskel på, hvor koldt der må være på en arbejdsplads, da det bl.a. kommer an på, hvilken type arbejde man besidder. Vi har listet de forskellige niveauer herunder: 

  • Arbejde med stillesiddende og stillestående arbejde må ikke komme under 18 grader

  • Arbejde med begrænset bevægelse må ikke komme under 15 grader 

  • Arbejde med meget bevægelse må ikke komme under 10 grader 

Hvis der i en kortere periode er koldt på kontoret, kan det accepteres, såfremt der er tale om ekstraordinære forhold, fx. lav udendørstemperatur og/eller kraftige vindstød. Medarbejdere må dog aldrig sidde i træk på kontoret, da det på længere eller kortere sigt kan være sundhedsskadeligt. Skal medarbejderne bære uniform ifb. med sit arbejde, vil det være en god idé at tilbyde dine medarbejdere et varmere alternativ, fx. en varm trøje.

Hvor varmt må der være på en arbejdsplads? 

Der er ligeledes også forskel på, hvor varmt der må være på en arbejdsplads, da det igen kommer an på, hvilken type arbejde, der er tale om. Det har vi listet herunder: 

  • Under normale klima- og arbejdsforhold skal temperaturen holdes på mellem 20-25 grader, hvis der er tale om stillesiddende og/eller stillestående arbejde

  • Temperaturen må ikke overstige 25 grader ved stillesiddende og/eller stillestående arbejde

Hvis der i en kortere periode er varmt på kontoret, kan det accepteres, såfremt der er tale om ekstraordinære forhold, fx. ved hedebølge. Medarbejdere må dog aldrig sidde i for varme omgivelser i for lang tid af gangen, da det på længere eller kortere sigt kan være sundhedsskadeligt. Er der dage, hvor hedebølgen raser derudaf, vil det være en god idé, at du giver dine medarbejdere en længere pause udendørs. Skal medarbejderen bære uniform ifb. med sit arbejde, vil det være en god idé til tilbyde et lettere alternativ. 

Det ovenstående vedrørende påklædning taler ligeledes ind i vores blogindlæg om påklædning på arbejdspladsen, hvor du kan læse mere om regler og uformelle krav til påklædning.