Officeguru blog - What is employer branding?

Hvad er employer branding?

I en tid hvor mange virksomheder kæmper om de samme kandidater, er det helt afgørende, at virksomheder kan finde ud af brande og markedsføre sig selv, så de skiller sig ud fra mængden som en attraktiv arbejdsplads. Her vil vi fortælle dig meget mere om, hvad employer branding er samt, hvordan man lægger en veludført employer branding strategi i virksomheden – den er nemlig med til at styrke virksomhedens employer brand. 

Hvad er employer branding?

Employer branding er en betegnelse, som beskriver en virksomheds forsøg på at “sælge” sig selv som en attraktiv arbejdsplads. Virksomhedens employer branding henvender sig derfor både til potentielle nye medarbejdere, men er også tiltænkt som en del af strategien bag fastholdelse af nuværende medarbejdere. Virksomhedens employer branding er med til at afspejle virksomhedens identitet og kernefortælling. Den fortæller ligeledes noget om arbejdskulturen, virksomhedens kerneværdier samt medarbejdernes karrieremuligheder. 

Employer branding er for alle

Alle virksomheder har et employer brand, og ligesom at I sikkert og strategisk markedsfører jer med en målrettet brandstrategi for at ramme potentielle kunder, skal I altså også have strategisk employer branding for øje, når I vil fastholde jeres nuværende medarbejdere og rekruttere nye medarbejdere. Derfor skal vi videre til en række gode råd til at lægge en god employer branding strategi.

Gode råd til strategisk employer branding

Hvad er udbyttet af en god employer branding strategi?

Der findes en lang liste af fordele ved, at en virksomhed har en veludført employer branding strategi, som er gennemsigtig for medarbejdere og potentielle nye medarbejdere. De fordele lister vi herunder, så du hurtigt kan danne dig et overblik over, hvad du vinder på at lave en employer branding strategi: 

  • Virksomheden får flere kvalificerede ansøgere

  • Virksomheden slipper for at lave fejlrekrutteringer 

  • Virksomheden skaber øget trivsel blandt de nuværende medarbejdere 

  • Alt det ovenstående giver virksomheden lavere omkostninger 

Hvordan eksekverer man strategisk employer branding?

Når man skal lave en veludført employer branding strategi kan det være lidt af en jungle at finde rundt i. Når I sætter jer ned for at lave jeres employer branding strategi, får I her også defineret jeres virksomheds budskaber, kanaler og målgrupper – det er jo det rene win-win!

Vi har forsøgt at overskueliggøre processen bag strategisk employer branding ved at lave seks trin, som du gerne må stjæle helt gratis: 

1: Kend jeres forretning 

Når man fx køber en sofa brugt, vil man gerne på forhånd have at vide, hvis der gemmer sig ridser op og ned af siden. Det forringer ikke nødvendigvis sofaens værdi i køberens øjne, men skaber derimod et troværdigt billede af sælgeren. På samme måde skal I sælge jeres virksomhed med samme troværdighed. I skal altså være helt ærlige omkring, hvad virksomheden kan, og hvad virksomheden ikke kan, når I laver jeres employer branding strategi. Fortællingen om virksomheden skal ligeledes skabe genklang fra det øverste kontor og ned til receptionen.

2: Kend jeres målgruppe

Når I skal lave jeres employer branding strategi, er det ikke helt uvæsentligt, at I fra starten har defineret den målgruppe af kandidater, som I står og mangler i virksomheden. Er I på udkig efter en leder med mange års erfaring, eller står I og mangler en studentermedhjælper på deltid? Uanset hvad, så er det vigtigt, at gå ind i en undersøgelse om, hvordan I i så fald får fat i den pågældende målgruppe. I kunne jo starte med at kigge in-house og høre, hvordan de forskellige målgrupper helst ville imødekommes. 

3: Få styr på jeres employer value proposition 

En employer value proposition (EVP) er, som en god gryderet, et sammenkog af de største gevinster, som din tiltænkte målgruppe har bidt mærke i ved jeres virksomhed, og altså helt klart der, hvor I skal skrue lidt ekstra op for charmen. Kan I få defineret en tydelig EVP, vil I i jeres employer branding strategi på den måde kunne kommunikere klart og tydeligt til jeres målgruppe og bedre endnu på tværs af forskellige afdelinger og kanaler.  

4: Definér virksomhedens gyldne snit

Hvis man tænker tilbage på sin folkeskoletid, vil begrebet det gyldne snit helt sikkert give genklang. For at genopfriske hukommelsen handler det gyldne snit om en vis harmoni i et billedes struktur. Via billedets (usynlige) linjestykker kan man identificere de vigtigste elementer i et billede – det gør øjnene helt automatisk. Og det er det samme, I skal gøre i jeres employer branding strategi. Det skal være tydeligt, hvad I som virksomhed kan tilbyde, hvad målgruppen vil have, samt hvordan jeres virksomhed adskiller sig fra alle de andre.

5: Bland den rigtige employer branding-cocktail 

Når man skal lave en rask gin&tonic, vil man ikke gribe i barskabet efter vodka og juice. Filosofien bag en employer branding-cocktail er lidt den samme; man skal kende sine blandingsforhold og ingredienser. Afhængig af valget af målgruppe, skal I altså sende jeres jobopslag ud på relevante kanaler, hvor I ved, at jeres målgruppe allerede kigger med. 

6: Følg jeres mål til døren

For at opnå en succesfuld employer branding er det vigtigt, at I sætter jer nogle mål, som I skal huske at følge til døren. Ellers ender jeres employer branding strategi med at blive optændingspapir til de kolde vinterdage.

Jeres employer branding strategi ligger klar til at blive skrevet

Kom i gang med jeres employer branding allerede i dag – vi håber i hvert fald at dette skriv, har givet jer de rette redskaber. Og husk også at det bedste billede på, hvordan I er som virksomhed, kommer fra jeres nuværende medarbejdere. Det er derfor både vigtigt hele tiden at have fingeren på pulsen, og tage en status med medarbejderne for at sikre sig, at de trives og er motiverede. Og hvis de trives, så er det altid værd, at opfordre dem til at dele deres succesoplevelser mm. på eksempelvis LinkedIn eller internt i jeres nyhedsbrev el.lign. Kommende medarbejdere researcher jeres virksomhed i lige så høj grad, som I tjekker dem inden en ansættelse, og der vil I stå meget stærkere mod konkurrenter med gode fortællinger fra jeres nuværende medarbejdere.