October 17, 2022
Kunne du godt tænke dig, at få mange dygtige og alsidige kandidater at vælge imellem, når du søger nye medarbejdere i din virksomhed? Så skal du skrive et jobopslag, som fanger de helt rigtige kandidater. Et velskrevet jobopslag er afgørende for, at du får præcis den medarbejder, som du søger. Herunder vil vi give dig en gennemgang af, hvordan du skriver et godt jobopslag samt en skabelon til jobopslag og stillingsbeskrivelse.
Når du laver et jobopslag, er det vigtigt, at sproget er kort og præcist – det må helst ikke drukne i alle de andre jobopslag, som mulige kandidater sidder og scroller igennem. Et jobopslag skal sælge stillingen inden for rimelighedens grænser. Herunder vil vi gennemgå otte punkter, som er gode at have med i skabelonen til jobopslaget.
Overskriften skal indeholde stillingsbetegnelsen og fange ansøgerens interesse i én og samme sætning.
Giv en begrundelse for, hvorfor du søger en ny medarbejder, samt typen af stilling. Fremhæv de interessante dele af jobbet, som vil være relevante for
den medarbejder, du søger.
Giv en kort beskrivelse af virksomheden samt den afdeling, hvor den kommende medarbejder skal sidde.
Giv en uddybende stillingsbeskrivelse, hvor du kommer ind på udfordringer og udviklingsmuligheder, som jobbet rummer. Man skal selvfølgelig “sælge
stillingen”, men undgå at lade medarbejderen føle, at de køber katten i sækken.
Beskriv med konkrete ord, hvilken type person du søger. Vær helt tydelig omkring de kompetencer og kvaliteter som din kommende medarbejder skal
have. Det kan fx være uddannelsesmæssig baggrund, erfaring samt personlige kvalifikationer.
Når kandidaten har besluttet sig for at søge stillingen, skal det være helt gennemskueligt, hvor de skal sende deres ansøgning hen samt ansøgningsfrist.
Et vellykket jobopslag indeholder altid en god afslutning. Her skal du sige på gensyn til de potentielle kandidater, og derfor er det vigtigt, at du en sidste
gang giver dem en klar opfordring til at søge stillingen.
Angiv navn, nummer og email på den relevante kontaktperson til jobopslaget samt virksomhedens adresse.
Inden du påbegynder udarbejdelsen af en skabelon til et jobopslag, er det en god idé at svinge det forbi virksomhedens HR- eller kommunikationsafdeling. Der kan nemlig være forskellige faktorer, som du skal tænke ind i jobopslaget. Det kunne være:
Et andet tip er, at du tjekker virksomhedens personalepolitik, så du er sikker på, at alt stemmer overens med denne.
En god jobannonce er sikret at blive rigtig god, hvis du følger de otte ovenstående punkter. Og for lige at samle op, handler det altså om, at du målretter jobopslaget, strukturerer det korrekt, gør brug af sproglige virkemidler og visuelle elementer. Vi håber, at det ovenstående har givet den rette vejledning og inspiration til en kommende skabelon til jobopslag.