Officeguru blog - The right job posting brings the right applicant

Det rette jobopslag giver den rette ansøger

Kunne du godt tænke dig, at få mange dygtige og alsidige kandidater at vælge imellem, når du søger nye medarbejdere i din virksomhed? Så skal du skrive et jobopslag, som fanger de helt rigtige kandidater. Et velskrevet jobopslag er afgørende for, at du får præcis den medarbejder, som du søger. Herunder vil vi give dig en gennemgang af, hvordan du skriver et godt jobopslag samt en skabelon til jobopslag og stillingsbeskrivelse. 

Hvad skal en skabelon til et jobopslag indeholde?

Når du laver et jobopslag, er det vigtigt, at sproget er kort og præcist – det må helst ikke drukne i alle de andre jobopslag, som mulige kandidater sidder og scroller igennem. Et jobopslag skal sælge stillingen inden for rimelighedens grænser. Herunder vil vi gennemgå otte punkter, som er gode at have med i skabelonen til jobopslaget. 

Otte punkter til jobopslagets skabelon

  1. En overskrift der laver blikfang
    Overskriften skal indeholde stillingsbetegnelsen og fange ansøgerens interesse i én og samme sætning. 

  2. En skarp indledning 
    Giv en begrundelse for, hvorfor du søger en ny medarbejder, samt typen af stilling. Fremhæv de interessante dele af jobbet, som vil være relevante for den medarbejder, du søger. 

  3. Beskriv både virksomhed og den afdeling, kandidaten søger til
    Giv en kort beskrivelse af virksomheden samt den afdeling, hvor den kommende medarbejder skal sidde. 

  4. Stillingsbeskrivelse
    Giv en uddybende stillingsbeskrivelse, hvor du kommer ind på udfordringer og udviklingsmuligheder, som jobbet rummer. Man skal selvfølgelig “sælge stillingen”, men undgå at lade medarbejderen føle, at de køber katten i sækken.

  5. Beskrivelse af ansøgeren 
    Beskriv med konkrete ord, hvilken type person du søger. Vær helt tydelig omkring de kompetencer og kvaliteter som din kommende medarbejder skal have. Det kan fx være uddannelsesmæssig baggrund, erfaring samt personlige kvalifikationer.

  6.  Hvor skal ansøgningen hen? 
    Når kandidaten har besluttet sig for at søge stillingen, skal det være helt gennemskueligt, hvor de skal sende deres ansøgning hen samt ansøgningsfrist.

  7. Gå ud med et brag 
    Et vellykket jobopslag indeholder altid en god afslutning. Her skal du sige på gensyn til de potentielle kandidater, og derfor er det vigtigt, at du en sidste gang giver dem en klar opfordring til at søge stillingen. 

  8. Kontaktinformation
    Angiv navn, nummer og email på den relevante kontaktperson til jobopslaget samt virksomhedens adresse. 

Værd at vide, når du laver en skabelon til et jobopslag

Inden du påbegynder udarbejdelsen af en skabelon til et jobopslag, er det en god idé at svinge det forbi virksomhedens HR- eller kommunikationsafdeling. Der kan nemlig være forskellige faktorer, som du skal tænke ind i jobopslaget. Det kunne være: 

  • Hvad må der stå om arbejdspladsen 

  • Brugen af billeder og grafik 

  • Hvad man må og ikke må skrive om jobbeskrivelsen 

Et andet tip er, at du tjekker virksomhedens personalepolitik, så du er sikker på, at alt stemmer overens med denne.

En god skabelon på en jobannonce

En god jobannonce er sikret at blive rigtig god, hvis du følger de otte ovenstående punkter. Og for lige at samle op, handler det altså om, at du målretter jobopslaget, strukturerer det korrekt, gør brug af sproglige virkemidler og visuelle elementer. Vi håber, at det ovenstående har givet den rette vejledning og inspiration til en kommende skabelon til jobopslag.