May 20, 2022
Fordi det skal give mening både for virksomheden og – i høj grad – for medarbejderne, er der en række krav til hjemmearbejdspladsen. Det er nemlig vigtigt, at medarbejdere har optimale arbejdsforhold, og at der er et ordentligt arbejdsmiljø på hjemmearbejdspladsen. Det gælder dog, at arbejdsgiveren sørger for, og medarbejderen medvirker til, at forholdene på hjemmearbejdspladsen er fuldt forsvarlige både sundhedsmæssigt og sikkerhedsmæssigt.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der ifølge arbejdsmiljøloven er forskel på hjemmearbejde og at have en hjemmearbejdsplads.
Kilde: IDA
Det er vigtigt, at de af dine medarbejdere, som har en hjemmearbejdsplads, har ordentlige forhold. Dette er vigtigt både for medarbejdernes trivsel, helbred og sundhed, men også vigtigt for arbejdsgiveren, da der er en række krav om indretning af hjemmearbejdsplads og arbejdsmiljø, som skal overholdes, og da det giver arbejdsglæde og forhøjet effektivitet, når man sørger for sine medarbejdere.
Helt overordnet tilsiger arbejdsmiljøloven følgende krav til hjemmearbejdspladser og hjemmearbejdsplads udstyr:
Kilde: Beskæftigelsesministeriet
De nye regler for hjemmearbejde
På grund af den store efterspørgsel på mulighed for hjemmearbejde efter coronapandemien, vedtog Folketinget i februar 2022 en række nye regler for hjemmearbejde, som forventes at være trådt i kraft i løbet af april 2022. Her blev der bl.a. vedtaget nogle særlige skærmregler:
Derudover er der vedtaget en regel, ‘mere end to dage om ugen’, hvor reglen om, at der er tale om hjemmearbejde, hvis arbejdstiden svarer til mere én dag, ændres til ‘mere end to dage om ugen’ (set som gennemsnit over ca. en måned). Den nye regel gælder både for skærmarbejde på faste arbejdssteder, derhjemme og på skiftende arbejdssteder.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet
Ud over de lovmæssige krav til hjemmearbejdspladser, er der flere punkter, du som leder bør være opmærksom på for at skabe de optimale forhold for dine medarbejdere, der sidder hjemmefra og arbejder, samt for dig og virksomheden. Som leder kan du med fordel strukturere og planlægge hjemmearbejdsdagene, så dine medarbejdere har faste og klare rammer for hjemmearbejdet. Det er en god ide at tage udgangspunkt i opgaverne, der skal løses, i stedet for eksempelvis at fastsætte en til to hjemmearbejdsdage ugentligt uden videre formål. Er der nogle dage, hvor det giver mening, at en række medarbejdere sidder hjemmefra, og er der andre dage, hvor medarbejderne bør møde ind? Det er en god ide at beslutte, hvilke opgaver, der bedst løses på kontoret, og hvilke opgaver der kan løses hjemmefra – tag gerne en snak med dine medarbejdere om deres behov, og kordinér så efterfølgende. Du kan også bruge de næste afsnit om fordele og ulemper til at udarbejde en hjemmearbejdspolitik ud fra.
Ligesom der er fordele og ulemper for dine medarbejdere ved at arbejde hjemmefra, vil der også være fordele og ulemper for dig som leder ved at lade din medarbejdere benytte sig af en hjemmearbejdsplads. Derudover kræver det noget af dig som leder, når du skal lede på distancen og få sat nogle optimale rammer for og forventninger til hjemmearbejdet. Det sætter også krav til, at der udarbejdes en række retningslinjer angående behovet for tilstedeværelse i forbindelse med møder, kurser, projektarbejder, kundebetjening osv., samt at der struktureres ift. eksempelvis telefonbetjening, arbejdstilrettelæggelse, møder, informationer osv.
Potentielle fordele ved at lade dine medarbejdere arbejde hjemmefra:
Potentielle ulemper ved at lade dine medarbejdere arbejde hjemmefra:
Kilde: arbejdsmiljøweb.dk. samt artikel fra Officeguru: “Opskriften på den hybride arbejdsplads.” NB: Dette er ikke en udtømmende liste
Som med så mange andre ting, er der både fordele og ulemper ved at arbejde hjemmefra, da det både kan give ro at sidde derhjemme og kunne fordybe sig, men samtidig kan gøre det svært at adskille arbejdspladsen fra hjemmet. Derudover kræver en hjemmearbejdsplads et arbejdsmiljø, som er lige så godt som på arbejdspladsen på kontoret.
Potentielle fordele ved hjemmearbejdsplads:
Potentielle ulemper ved hjemmearbejdsplads:
Kilde: arbejdsmiljøweb.dk. samt artikel fra Officeguru: “Opskriften på den hybride arbejdsplads.” NB: Dette er ikke en udtømmende liste
Ud over at have orden i dit hjemmearbejdsplads udstyr, såsom computer, skærm, tastatur og kontormøbler, så er der også andre ting, du kan sørge for at tænke over, når du skal stå for indretning af din hjemmearbejdsplads.
Find et separat rum
Hvis du har plads til og mulighed for at finde et separat rum til din hjemmearbejdsplads, er dette en rigtig god måde at sørge for at adskille arbejdet fra resten af hjemmet. Hvis du bor småt, kan dette være en udfordring. Så kan du i stedet tænke over løsninger, hvor du f.eks. ikke sidder i dit soveværelse eller for tæt på din seng, så du undgår at føle, du arbejder, hvor du sover.
Skab et rum med personlighed
For at gøre din hjemmearbejdsplads behagelig at opholde sig ved, kan du forsøge at skabe lidt personlighed til rummet og gøre det til et rart rum at være i. Du kan bl.a. indrette det i nogle glade farver, måske hænge et pænt billede op, eller indrette med nogle ting, der motiverer dig og gør dig glad at kigge på.
Sørg for god belysning
Det er alfa og omega, at du har et godt lys at arbejde i. Det er vigtigt, at der både kommer et naturligt og behageligt dagslys ind, men også at du har ordentlig belysning til rådighed i form af lamper. Hvis det er muligt, kan du med fordel sørge for at indrette det sådan, at du også kan dække for lyset udefra med et gardin, hvis solens stråler rammer lige ind, hvor du sidder, i løbet af dagen.
Hold en god orden
Når du skal koncentrere dig, kan det være svært, hvis der er for meget rod omkring dig i form af f.eks. papir, konvolutter, ledninger osv. Du kan med fordel finde på gode opbevaringsløsninger, som f.eks. nogle pæne kasser eller nogle skuffer, hvor du kan gemme tingene af vejen.